Ensenyem ciències? Sí, però des d'una perspectiva socioconstructivista

Perspectiva socioconstructivista

Hem de partir de la base que l'aprenentatge no és una activiatat individual, sinó més aviat social. Les discussions en grup, les diferents opinions i l'argumentació en la discrepància entre infants amb diferents graus de coneixement sobre un tema són factors que estimulen i afavoreixen l'aprenentatge.

A l'aula, hem d'oferir als nosatres infants activitats que els resultin significatives, útils i que tinguin en compte els seus coneixements prèvis.

El treball científic consisteix en...
  • Fer-se preguntes sobre l’entorn, els éssers vius, els objectes, els sistemes...Anticipar respostes, fer hipòtesis.
  • Fer preguntes a l’entorn, als objectes, als éssers vius, als sistemes... observant, intervenint-hi i observant la seva resposta.
  • Anotar correctament les respostes: fent esquemes, dibuixos, taules, gràfics, resums.
  • Analitzar les dades obtingudes, treure’n conclusions i si cal verificar-les amb noves intervencions.
  • Contrastar els resultats obtinguts amb la hipòtesi formulada. Treure’n conclusions.
  • Buscar informació en diverses fonts i contrastar-les.
  • Fer models per interpretar fets sobre els que no es pot actuar directament.
  • Si és possible, contrastar els resultats obtinguts amb els de companys i companyes que hagin investigat sobre el mateix.
  • Redactar l’informe de la investigació i si s’escau comunicar-la al grup en forma de conferència , comunicació amb ajut d’imatge, amb programes informàtics...

Què és aprendre ciències?

Aprendre ciències és el resultat de la interacció entre:
  • L'experimentació (primer ens hem de fer una pregunta).
  • El raonament: Raonar té a veure amb la pregunta que ens hem formulat; hem de procurar que els raonament sustentin en alguna evidència.
  • La comunicació (llenguatge): A l'aula fomentarem que hi hagi molta comunicació; d'aquesta manera aprendrem els uns dels altres, compartint opinions, experiències, etc.
  • Les emocions: Les aportacions de cada infant són essencials perquè se sentin imporants i reconeguta per la resta.
  • El coneixement quotidià: Mitjançant l'experiència social directa en les activitats habituals. 
Aprendre ciències ens portarà a qüestionar-nos, a fer-nos preguntes, a buscar respostes o sol·lucions a aquells problemes que se'ns han plantejat, partint de les experiències i opinions de tots, tot posant-les en comú.
Com he anunciat abans, doncs, és important que quan fem ciències amb els infants hi hagi molta comunicació, i això serà possible si nosaltres creem situacions que donin joc i que facin que els infants tinguin inquietuds per aprendre coses noves, o reconstruir coneixements que ja tenien.

Hem de tenir en compte que al principi haurem de ser nosaltres com a mestres qui formuli preguntes entorn allò que s'està treballant a l'aula; mica en mica, però, i segons la dinàmica de l'aula, anirn sent els mateixos infants els que iniciaran les preguntes.
 

Anem construint coneixements. L'aprenentatge no
és un procés individual; és possible gràcies a
la cooperació amb els altres. 

Cal tenir una "cura" especial en que tots els infants siguin protagonistes d'aquestes experiències; hem de procurar que tots participin en les propostes i activitats, i si hi ha algun nen que li costa més prendre la iniciativa, hem de fer-li veure que les seves aportacions són tan importants i interessants com les de la resta.

A l'hora de fer ciències a l'aula, es creen mols projectes i petites recerques; un cop donem per acabats aquests treballs, és interessant d'exposar-ho en un racó de l'aula, de manera que els nens i nenes vegin que allò que han estat fent té alguna finalitat i és reconegut pels altres.

A continuació hi ha dos vídeos sobre uns dibuixos animats. El primer és de la Mafalda, en el qual es reflecteix el tipus d'ensenyament tradicional i, per tant, el que no volem plasmar a les nostres aules; el segon són uns dibuixos actuals d'un nen que es diu Caillou. Aquest vídeo mostra molt clarament la importància i necessitat de fer sortides i facilitar que els nostres infants visquin en primera persona diversitat d'experiències fora de l'àmbit escolar.

                                                                         


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada