Una història... en la que tot s'esdevé alhora

L'aula és un lloc en que tot passa alhora; a la vegada que aprenem a llegir, escriure, dibuixar, etc. també estem aprenent valors, normes i maneres de comportament.

La manera com els infants es comporten entre ells, és com veuen que ens comportem nosaltres amb ells. És important tenir present que els infants aprenen més per allò que els mostre, que no pas pel què els dies (fets, no paraules!!).

Per tal de fomentar que hi hagi més d'un aprenentatge a la vegada, la nostra aula ha de ser un lloc adequat perquè aprenguin a fer-se preguntes sobre el seu entorn; els infants han de poder investigar sobre fenòmens que els siguin propers. Per això, a la nostra aula hi haurà d'haver molta comunicació; ha de ser un espai adequat per actuar i emocionar-se, a la vegada que aprenem i comprenem el món. La comunicació és l'eix de tot aprenentatge.

Com diu Maria Arcà: "A l'escola s'aprèn parlant, però es parla quan es té alguna cosa a dir, quan les experiències concretes necessiten ser discutides, representades, comunicades o resoltes, mitjançant un treball col·lectiu -a la pròpia classe-".

Com provocar interessos als infants?
No només hem de generar situacions i aportar coses a l'aula, sinó que ho hem d'enfocar d'una manera atractiva pels infants; én funció de la manera com ho enfoquem, generarem interessos o no.

Els infants han de COMPRENDRE; en el comprendre hi ha  poca repetició. Si les nostres aportacions es basen en una contínua repetició, hi haurà poca comprensió. A l'aula, l'infant necessitarà temps per fer processos reflexius.

A l'hora d'ensenyar, hi ha 6 conceptes que s'interrelacionen entre ells; són els següents:
  • Fer / Crear
A partir de l'OBSERVACIÓ; per observar cal saber què busquem, què és allò que volem observar. Quan observem, no només ho fem amb els sentits, sinó també amb el que ja sabem (partim de l'experiència). a través de les nostres idees; per això, si allò que observem "no ho sabem", no ho connectem amb el que perceben els sentits.

Per fer i crear, a part de l'observació, també hem de CLASSIFICAR, BUSCAR EVIDÈNCIES, EXPERIMENTAR, etc.
  • Pensar / Emocionar
Si les aportacions dels alumnes són traspassades com a explicació o tema de la classe, els infants s'emocionen, els interessa més allò que s'explica, ja que és una cosa que han proposat ells i veuen que pot ser interessant per a tots.

Per pensar i emocionar hem de FER-NOS PREGUNTES, HIPÒTESIS, IMAGINAR, FER ABSTRACCIONS, etc.
  • Comunicar / Contrastar
Quan fem observacions, no ha de ser només un treball individual ni a partir de la veu, sinó que és interessant poder-ho compartir amb la resta i buscar altres maneres de transmetre-ho, de comunicar-ho: representant-ho amb dibuixos, maquetes, etc.

Per comunicar i contrastar hem de CONVERSAR MENTRE INVESTIGUEM, CONTRASTAR IDEES, IDEES, INFORMACIONS, MANERES DE FER, etc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada