La flotabilitat: sura o s'enfonsa?

Segur que de petits tots hem fet experiments amb objectes o materials que suren, que s'enfonsen, que barrejats amb altres substàncies canvien les seves característiques, etc. Doncs avui hem pogut tornar a sentir el que sentiem en observar fenòmens com la flotabilitat.

A partir de la primera pràctica (La flor sorpresa) en David ha proposat que la segona pràctica hi tingués una relació; com que amb l'experiència de La flor sorpresa es tocava el tema de flotabilitat, aquesta segonsa pràctica es centra més en aquest aspecte, i d'una manera més propera als infants -són propostes que podem portar a l'aula d'infantil-.

En David ens ha proposat treballar amb objectes que floten i que no floten, i també d'objectes que a partir d'una petita modificació passen de no flotar a flotar (o a la inversa). Els materials i objectes que ens ha presentat han estat els següents:

       - 3 pots amb aigua (o líquid transparent)
       - 2 ampolles de vidre: una tenia líquid groc a dalt i líquid transparent a baix,
          i l'altra a l'inversa
       - Plastilina
       - Fruits d'un arbre
       - Rajoles petites
       - Claus
       - Balança

El nostre grup hem hagut d'experimentar i observar amb les ampolles on hi havia el líquid groc i el líquid transparent. Hem agut d'esbrinar què hi havia a cada ampolla.

En principi, totes teniem clar que el recipient en què la part de dalt era groga i la part de baix transparent contenia oli i aigua; l'aigua, en ser més densa que l'oli, es queda a sota.
El que ens tenia més desconcertades era l'altre recipient; hem dit que la substància groga continuava sent oli, però no acabavem de tenir clar què era la substància transparent.
Primer hem volgut comprovar què passava si barrejavem les dues substàncies, de manera que hem agafat ll'ampolla i l'hem agitat. En un moment, les dues substàncies s'han barrejat, i ha fet molta espuma, però mica en mica ha anat tornant com abans (transparent a dalt i groc a baix), tot i que lo transparent s'ha quedat amb un color com blanquinós durant una bona estona. Hem anat fent hipòtesis: "Pot ser que lo transparent sigui sabó, o algún tipus de gel de bany" (hem pensat en la possibilitat que pogués ser sabó perquè hem vist que feia molta espumera); "I aigua amb sal? O aigua oxigenada"; també hem dit que podia ser alcohol.
La veritat és que no teniem cap resposta convincent i consolidada, i tot s'ha quedat en hipòtesis. Al final de la classe, en David ha comentat que la primera ampolla, com ja havíem dit, contenia oli i aigua; i ara bé la resposta esperada: què hi havia a la segona ampolla? La substància transparent era oli corporal, i la substància transparent aigua amb colorant groc!! Quan he sabut la sol·lució he pensat que era evident... ens hem trencat el cap pensant moltes possibilitats, i la resposta era molt més fàcil del què ens pensavem!

Voleu veure un experiment amb líquids que no es barregen?

Els materials que s'utilitzen són: mel, sabó, aigua (colorant verd),
oli i alcohol (colorant vermell).

La segona part de la pràctica ha consistit en el següent: cada grup tenia una safata amb aigua, i un tros de plastelina. En David ens ha demanat què pensàvem que passaria si posem una boleta de plastelina a la safata amb aigua; algunes hem dit que s'enfonsaria i altres que suraria... la boleta de plastelina s'ha enfonsat. Aleshores ens ha dit que busqúessim alguna manera perquè la plastelina surés (però amb la mateixa aigua, és a dir, sense afegir-hi ni treure res). De seguida hem trobat la resposta! Perquè la plastilina suri, hem de modificar-li la forma; hem aplanat el tros de plastilina hi ha surat. Hem anat provant altres modificacions, i algunes suraven i altres no; fent un aro primet també ha surat

També hem pogut veure que encara que suri, si després l'enfonsem ja no torna a surar; si algun dels espais és ocupat per una mica d'aigua també s'enfonsa.
Per tant, perquè la plastilina suri, hem de repartir el pes per la superfície.

A l'hora de fer experimentacions sobre la flotabilitat amb els infants, hem de tenir en compte:
  • Informar-nos bé sobre els materials que volem escollir. Per exemple, si volem treballar la flotabilitat de la fusta, hem de tenir que algun tipus de fusta sura i altres no.
  • Utilitzar conceptes que s'adaptin a les seves competències i coneixements; densitat: amb els infants podem o no utilitzar aquest concepte. En cas que l'utilitzem, hem de mostrar-los què significa a través dels exemples. Exemplificar és molt important perquè els nens i nenes tinguin present allò que els estem explicant.
He trobat una experiència a una aula d'infantil, que està molt relacionada amb l'últim experiment que vam fer nosaltres: la plastilina sura o s'enfonsa?

1 comentari:

  1. Moltes felicitats per aquest bloc, és fantàstic!
    I moltíssimes gràcies per compartir-ho!

    ResponElimina