Avui ha vingut la Mari Arpi, de l'escola bressol Gespa, per explicar-nos una proposta que han tirat endavant entre tots els mestres, alumnes i famílies de l'escola bressol, així com també especialistes sobre el tema; es tracta d'un projecte ambiental que va sorgir de la necessitat i les ganes de voler dur a terme una cosa diferent. Aquest projecte es va repartir en 3 anys: durant el 1r any es va fer la part ambiental i de residus; al 2n any van fer l'hort ecològic. Es tracta d'un hort circular, de manera que els nens i nenes poden fer feines alhora; al 3r any es va fer una bassa, que està tancada a l'accés dels infants per motius de seguretat.

Algunes d'aquestes propostes i activitats són les següents:
LES DEIXALLES
- Infants 0-1 any:
- Mural del bosc. En aquesta activitat hi ha un element que em va cridar molt l'atenció i vaig trobar interessant: el mural no el pinten amb pintura, sinó que utilitzen iogurt i tints naturals! D'una banda, crec que és una bona manera de prevenir algun "ensurt" en cas de que algun infant es mengés la pintura; d'aquesta manera no passaria res, ja que és iogurt. D'altra banda, però, si els infants en una altra ocasió fan un mural o alguna activitat semblant amb pintura de veritat, i pensen que si s'ho posen a la boca no passa res, potser és una mica contradictori. Tot i així, penso que és una bona idea.
- Juntament amb els nens i nenes de 1-2 anys, fan exploració dels diversos tipus de sòl: argila, humus, sorra, etc. També experimenten amb aigua i els diferents tipus de sòl.
- Experimentació amb sòls i llavors.- Infants 1-2 anys:
- Van al bosc a recollir deixalles; fan servir carretons, cistells...
- Mural de la prada amb elements naturals.
- Fan germinar aglans al seu bosc.
- Infants 2-3 anys:
- Fan un berenar i separen residus.
- Activitats conjuntes (0-1; 1-2; 2-3):
- Fan compost a l'escola; serà per l'hort, però se'n emporten una mica a casa.
- Separen les deixalles (25è aniversari de l'escola).
- Un dissabte de plantada amb les famílies.
L'HORT
* L'objectiu de l'hort és augmentar la biodiversitat. L'hort es comença a utilitzar a partir del mes d'octubre, i fins a final de curs.
- Infants 0-1 any:
- Experimentació amb sòls i llavors.
- Exploració de diversitat de sòls: argila, humus, sorra. També experimenten amb aigua i els diferents tipus de sòls (juntament amb els infants d'1-2 anys).
- Infants 1-2 anys:

- Exploració dels cargols; fan una capsa pels cargols.
- Els racons de l'hort a l'aula; en aquest espai de l’aula, a la paret hi ha bossetes de plàstic transparents amb mostres dels diversos tipus de sòls.
- Els racons de l'hort a l'aula; en aquest espai de l’aula, a la paret hi ha bossetes de plàstic transparents amb mostres dels diversos tipus de sòls.
- Juntament amb els nens i nenes de 2-3 anys: Mural de l’hort; Els infants de 2-3 ho fan al pati amb humus, sorra, etc.; els infants de 1-2 fan el mural a l’aula (hi ha un infant amb paràlisi).
- Infants 2-3 anys:
- Van a buscar cucs de terra; Fan un terrari pels cucs.
- Fan cucs de terra amb plastilina per posar-los al mural.
- Recollida i observació dels fruits de l’hort.
- Activitats conjuntes:
- Els infants porten fotografies de plantes de casa seva; se’ls va demanar que fessin 3
fotografies com a màxim. A les fotos hi havia de sortir l’infant amb la planta.
- Les famílies aporten informació sobre les plantes que coneixen i es fa un mural;
posteriorment també es fa un llibre, i cada família se’n emporta un.
- Cada infant apadrina un arbre del bosc; és una “mostra” de lligam amb l’escola; els infants
agafen una responsabilitat (cuidar el seu arbre).
- Per carnestoltes, es disfressen d’éssers vius del bosc.
* A l’hort hi tiren caputxines (no productes químics); es busquen llavors orgàniques, que no estiguin manipulades.
LA BASSA
- Infants 0-1 any:
- Experimentació amb elements naturals i aigua.
- Fan moure l'aigua amb diferents estris.
- Juntament amb els d'1-2 anys: Expliquen el conte d’”El peix taronja” i el conte de “La bassa”. Porten fotografies d’una bassa.
- Infants 1-2 anys:
- Enganxen elements naturals al mural.
- Fan un mural transparent de la bassa.
- Fan moure l'aigua al pati.
- Infants 2-3 anys:
- Acoloren l'aigua amb maduixa.
- Fan moure l'aigua per un circuit (amb molinets, etc.).
- Juguen a fer bombolles (canvi de forma de l'aigua).
- Activitats conjuntes:
- Munten una peixera amb tritons, granotes, crancs de riu, peixos, etc. a l’escola. Aquests animalons, posteriorment, aniran a la bassa.
- Observen els crancs de riu.
- Les famílies fan menjadores d’ocells per la bassa, s’inaugura la bassa amb les famílies.
- Posen menjar a les menjadores (no hi posen llavors, perquè a l’hivern amb el vent volen); interessa que els infants vegin com els ocells van a buscar el menjar.
- Plantada amb les famílies.
La Mari ens va explicar que quan plou ho aprofiten perquè els nenes i nenes juguin, experimentin amb la pluja, el fang, s'embrutin i facin "xip-xap"etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada