Innovem: Projecte ambiental a l'escola

Avui ha vingut la Mari Arpi, de l'escola bressol Gespa, per explicar-nos una proposta que han tirat endavant entre tots els mestres, alumnes i famílies de l'escola bressol, així com també especialistes sobre el tema; es tracta d'un projecte ambiental que va sorgir de la necessitat i les ganes de voler dur a terme una cosa diferent. Aquest projecte es va repartir en 3 anys: durant el 1r any es va fer la part ambiental i de residus; al 2n any van fer l'hort ecològic. Es tracta d'un hort circular, de manera que els nens i nenes poden fer feines alhora; al 3r any es va fer una bassa, que està tancada a l'accés dels infants per motius de seguretat.

La Mari ens ha presentat diverses propostes i activitats que fan a l'escola, vinculades amb aquest projecte ambienta. En funció de l'edat dels infants, les activitats són unes o altres, però totes basades principalment en l'experimentació i el contacte directe. M'ha cridat molt l'atenció que totes les imatges que es presenten als nens són imatges de coses naturals (no dibuixos); d'aquesta manera, la informació primera que ells reben és una informació "real" i propera. A més de les imatges reals, la majoria de joguines i materials són naturals; com ens ha dit la Mari, actualment els nens i nenes estan acostumats a "clicar un botó i la cosa ja funciona"; d'aquesta manera, estem formant a infants depenents. Considero que hem de procurar fomentar l'autonomia dels petits, i aquesta proposta de tenir materials naturals a l'aula és una bona manera perquè els infants creixin sense dependre únicament d'un objecte que ja ho fa tot sol. També ens ha comentat que si fan activitats amb animals, els tornen al seu hàbitat. És molt interessant treballar amb elements naturals a l'aula, i molt enriquidor pels nostres nens i nenes; ens ajudarà a descobrir coses sobre el nostre entorn, i a qüestionar-nos per què són així.

Algunes d'aquestes propostes i activitats són les següents:

LES DEIXALLES
  • Infants 0-1 any:
- Activitat basada en els ocells (l'ocell és el fil conductor de l'aula de 0-1 any); van al bosc per fer observació i experimentació.
- Mural del bosc. En aquesta activitat hi ha un element que em va cridar molt l'atenció i vaig trobar interessant: el mural no el pinten amb pintura, sinó que utilitzen iogurt i tints naturals! D'una banda, crec que és una bona manera de prevenir algun "ensurt" en cas de que algun infant es mengés la pintura; d'aquesta manera no passaria res, ja que és iogurt. D'altra banda, però, si els infants en una altra ocasió fan un mural o alguna activitat semblant amb pintura de veritat, i pensen que si s'ho posen a la boca no passa res, potser és una mica contradictori. Tot i així, penso que és una bona idea.
- Porten un ocell a l'aula, i juguen amb ocells i casetes nius.
- Juntament amb els nens i nenes de 1-2 anys, fan exploració dels diversos tipus de sòl: argila, humus, sorra, etc. També experimenten amb aigua i els diferents tipus de sòl.
- Experimentació amb sòls i llavors.
  • Infants 1-2 anys:
- Van al bosc a recollir deixalles; fan servir carretons, cistells...
- Mural de la prada amb elements naturals.
- Fan germinar aglans al seu bosc.
  • Infants 2-3 anys:
- Fan un berenar i separen residus.
  • Activitats conjuntes (0-1; 1-2; 2-3):
- Fan compost a l'escola; serà per l'hort, però se'n emporten una mica a casa.
- Separen les deixalles (25è aniversari de l'escola).
- Un dissabte de plantada amb les famílies.

L'HORT
* L'objectiu de l'hort és augmentar la biodiversitat. L'hort es comença a utilitzar a partir del mes d'octubre, i fins a final de curs.
  • Infants 0-1 any:
- Experimentació amb sòls i llavors.
- Exploració de diversitat de sòls: argila, humus, sorra. També experimenten amb aigua i els diferents tipus de sòls (juntament amb els infants d'1-2 anys).
  • Infants 1-2 anys:
- Visita a l'hort del senyor Ramon; allà escolten el conte de l'hort, a partir de productes naturals (pastanaga, pebrot, etc.).
- Exploració dels cargols; fan una capsa pels cargols.
- Els racons de l'hort a l'aula; en aquest espai de l’aula, a la paret hi ha bossetes de plàstic transparents amb mostres dels diversos tipus de sòls.
- Juntament amb els nens i nenes de 2-3 anys: Mural de l’hort; Els infants de 2-3 ho fan al pati amb humus, sorra, etc.; els infants de 1-2 fan el mural a l’aula (hi ha un infant amb paràlisi).
  • Infants 2-3 anys:
- Van a buscar cucs de terra; Fan un terrari pels cucs.
- Fan cucs de terra amb plastilina per posar-los al mural.
- Recollida i observació dels fruits de l’hort.
  • Activitats conjuntes:
- Els infants porten fotografies de plantes de casa seva; se’ls va demanar que fessin 3
fotografies com a màxim. A les fotos hi havia de sortir l’infant amb la planta.
- Les famílies aporten informació sobre les plantes que coneixen i es fa un mural;
posteriorment també es fa un llibre, i cada família se’n emporta un.
- Cada infant apadrina un arbre del bosc; és una “mostra” de lligam amb l’escola; els infants
agafen una responsabilitat (cuidar el seu arbre).
- Per carnestoltes, es disfressen d’éssers vius del bosc.
* A l’hort hi tiren caputxines (no productes químics); es busquen llavors orgàniques, que no estiguin manipulades.
LA BASSA
  • Infants 0-1 any:
- Experimentació amb elements naturals i aigua.
- Fan moure l'aigua amb diferents estris.
- Juntament amb els d'1-2 anys: Expliquen el conte  d’”El peix taronja” i el conte de “La bassa”. Porten fotografies d’una bassa.
  • Infants 1-2 anys:
- Enganxen elements naturals al mural.
- Fan un mural transparent de la bassa.
- Fan moure l'aigua al pati.
  • Infants 2-3 anys:
- Acoloren l'aigua amb maduixa.
- Fan moure l'aigua per un circuit (amb molinets, etc.).
- Juguen a fer bombolles (canvi de forma de l'aigua).
  • Activitats conjuntes:
-  Munten una peixera amb tritons, granotes, crancs de riu, peixos, etc. a l’escola. Aquests animalons, posteriorment, aniran a la bassa.
-  Observen els crancs de riu.
-  Les famílies fan menjadores d’ocells per la bassa, s’inaugura la bassa amb les famílies.
-  Posen menjar a les menjadores (no hi posen llavors, perquè a l’hivern amb el vent volen); interessa que els infants vegin com els ocells van a buscar el menjar.
-  Plantada amb les famílies.
La Mari ens va explicar que quan plou ho aprofiten perquè els nenes i nenes juguin, experimentin amb la pluja, el fang, s'embrutin i facin "xip-xap"etc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada