L'educació del segle XXI

En David ens ha portat el reportatge "Crear hoy las ecuelas de mañana", del programa Redes.
Richard Gerver vol retornar la passió per l'ensenyament als mestres i el plaer per aprendre als alumnes. En aquest reportatge s'emfasitza la gran diferència entre els alumnes d'avui en dia - que han nascut i crescut en l'era de les noves tecnologies, l'internet, les xarxes socials, etc.-, als alumnes de la generació passada; hi ha hagut un canvi brutal en tan sols uns anys.

Segons Gerver, tots sempre hem nascut igual; però l'entorn i les condicions actuals han canviat, i és per això que els nens i nenes canvien com a persones a mesura que van madurant. Al nens d'aui, se'ls "bombardeja" amb experiències, coneixements i informació; saben més coses, però no necessàriament són més sabis.
Els nens aprenen més per si mateixos i dels seus amics, de les xarxes socials, etc. que no pas a la pròpia aula. Per exemple, ara no necessiten l'ajuda dels pares a l'hora de fer els deures, sinó que es connecten a Internet i allà troben tota la informació que volen. L'accés a internet genera un nou tipus de coneixement.

Al reportatge es parla del concepte d'aules intel·ligents, les quals proposen un tipus d'educació en què els alumnes pensen de forma global, i a la vegada desenvolupen la capacitat per analitzar el món d'una manera original, única i crítica amb les idees establertes; a la vida real, tot s'interrelaciona, i és així com es treballa en aquest tipus d'aules.

EL CANVI

Tot això és la realitat que vivim tots actualment, tant els mateixos alumnes, com els pares i mestres. Però hem de saber treure'n el màxim partit d'aquests avantatges dels que la societat d'abans no disposava, tot i que, sobretot des de casa, hem de procurar que els infants no n'abusin. És per això que, com a mestres, hem de crear interessos als infants, que vegin que el que treballem a l'aula té un sentit per a ells i una funcionalitat en el seu dia a dia.
  

Una de les coses que considero que hem d'anar millorant, és que els nostres alumnes no es vegin sotmesos a la pressió que fa uns anys vivien els nens i nenes en els resultats acadèmics, i que molts de nosaltres també hem viscut. Hem de procurar que els infants es sentin còmodes a l'aula, que hi entrin amb ganes d'aprendre i conèixer coses noves i d'aprofundir els seus coneixements inicials, amb l'ajuda de la resta; és a dir, que l'aula sigui una comunitat d'aprenentatge en la que tots hi participem activament. I que, sobretot, com a mestres, no perdem la passió per ensenyar!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada