Ens fem preguntes

Una bona pregunta ens pot portar a bones respostes; així doncs, hem de buscar i formular preguntes que ens portin a processos d’investigació. Moltes vegades en pot sortir un projecte ben interessant sense tenir-ho previst.

Cal tenir en compte que tots interpretem; és per això que, quan demanem als alumnes que facin alguna cosa i no ho fan de la manera que nosaltres ho esperàvem, tendim a pensar que no ens han escoltat, etc.

TREBALLEM MANERES DE FER PREGUNTES, PREGUNTES INTERESSANTS.

Si els nens i nenes veuen que nosaltres fem preguntes, ells s’acostumaran a fer-ne. Però, quines són les preguntes que ens interessen? Per començar, no ens interessen o no ens haurien d’interessar aquelles preguntes que es troben només buscant a l’enciclopèdia.

A l’hora de preguntar i de fer-nos preguntes, tendim molt als “perquès?”. Hem de procurar de suprimir-los una mica, no fer-ne tant us.
Quan fem preguntes, hem de relacionar-les amb les “formes de mirar”, tal i com ens va explicar la Conxita Marquez.. Per exemple:
  • “Són iguals tots els cucs”
  • Què tenen de semblant els cucs
  • etc.

Podem fer preguntes que ens demanen explicació; un exemple seria per parlar de l’estructura de l’animal: “Què té el pop per desplaçar-se?”.

Un altre tipus de preguntes són preguntes sobre hipòtesis: “Què passaria si els cucs no mengessin?”.

QUAN FEM PREGUNTES HEM DE TREBALLAR AQUESTA ESTRUCTURA:



Aquesta estructura ens servirà per pensar sobre un organisme o conjunt d’organismes (ecosistema). L’exemple que vam veure a una de les primeres classes sobre els aglans hi té molt a veure.

A la classe, el David ens ha demanat que penséssim en preguntes, tenint en compte tot això que explicat fins ara. Jo me n’he plantejat 2:
  • D’on obtenen l’aliment, les abelles? Com s’alimenten?
  • Per què els cangurs es desplacen fent salts?

1 comentari: