Què ens fa iguals? Què ens fa diferents?

Aquest és un altre projecte que es va dur a terme a una aula de P5, el qual tractava sobre fer adonar als infants que tots ells tenen coses en comú, però també moltes coses diferents; són iguals però diferents alhora.

Una de les activitats consistia en, a partir d'un Powe Point, anaven sortint parts de la cara d'un nen o nena de la classe, i entre tots havien d'endevinar qui era. Amb els infants és interessant veure i fer-los adonar que ells tenen trets característics dels seus pares, per tal de tractar temes de genètica.

A l'aula, podem treballar molts aspectes dels infants que els fan diferents: el peu, l'alçada, la mà, els ulls, la cultura, els cabells, etc. És un tema molt atractiu per a ells, ja que es parla sobre característiques seves, i es senten identificats; es poden comparar entre ells i veure amb què coincideixen i amb què no amb la resta de companys de la classe.

COM TREBALLAR-HO?
  • L'alçada: Portar una cinta mètrica a l'aula perquè els infants es medeixin; per fer-ho més vivencial, es poden medir els uns als altres; en un full anirem anotant les alçades. Es pot fer un diagrama de barres amb cintes de diferents colors, o papers, etc., fer-ho d'una manera visual pels infants, per tal que ells puguin fer comparacions d'una manera fàcil; així, podran veure qui té el mateix número de peu, qui és igual d'alt, etc. 
  • El peu: Els infants es dibuixen la mida del seu peu (resseguint-lo) i porten una sabata de quan eren petits, per fer la comparació d'ara i abans.
  •  Les empremtes: Plasmen les seves empremtes de diverses parts del cos, com ara els dits, els llavis, etc.
Una altra activitat es titula "Records de la meva història"; cada infant porta una capsa amb records de quan eren més petits, i ho expliquen a la resta de la classe. Aquesta capsa la deixen en un racó de l'aula. És, en part, una manera de veure que tots han sigut bebès, i segurament alguns dels records els tenen en comú (el xumet, per exemple).

REFLEXIÓ:

Hem de treballar aspectes sobre la diversitat a l'aula, ja que cada vegada més ens trobarem amb infants més diferents; ells han de veure que malgrat les diferències aparents, també poden trobar punts en comú, i que la diversitat no és cap obstacle a l'hora de relacionar-se amb la resta, sinó al contrari.
A partir de treballar les diferències entre els infants de la classe, també seria interessant veure les diversitats i regularitats entre diferents éssers vius (com ja vam veure en la nostra sessió de la Conxita Màrquez).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada